Druppels liefde: Conversie doet ons goed

Door pater Ricardo Carvalho CSsR –

Marcus 1, 12-15

De oproep tot bekering roept bij ons bijna altijd de herinnering op aan de veeleisende inspanning die deel uitmaakt van al het renovatie- en zuiveringswerk. Maar Jezus’ woorden “Bekeer u en geloof in het evangelie” nodigen ons uit om bekering te ontdekken als een stap naar een leven dat voller is en meer loont.
Het evangelie van Jezus komt tot ons en zegt iets wat we nooit mogen vergeten. Het is goed om bekeerd te worden. Het doet ons goed. Het stelt ons in staat om een nieuwe manier van leven te ervaren, een die gezonder en gelukkiger is. Het bereidt ons voor om deel te nemen aan Gods project om een meer menselijke wereld te bouwen. Sommigen vragen zich misschien af: maar hoe kan je die ervaring beleven? Welke stappen moet je nemen?

De eerste stap is om een pas op de plaats te maken. Wees niet bang om alleen met jezelf te zijn en de belangrijke vragen over het leven te stellen: wie ben ik? Wat doe ik met mijn leven? Is dit het enige wat ik uit het leven wil halen?
Deze ontmoeting met jezelf vereist oprechtheid. Het is belangrijk om jezelf niet langer voor de gek te houden. Zoek de waarheid van jouw leven. Geef jezelf niet weg door te verbergen wat je bent en door te lijken te zijn wat je niet bent. Het is gemakkelijk om op dat moment leegte en middelmatigheid te ervaren.
Er verschijnen voor ons handelingen en houdingen die ons leven verpesten. Dit is niet wat we willen. Diep van binnen willen we iets beters en vreugdevoller leven.

Om te ontdekken dat we ons leven vernietigen, hoeven we ons niet te begraven in pessimisme of hopeloosheid. Zich bewust zijn van zonde is gezond. Het geeft ons waardigheid en helpt ons het gevoel van eigenwaarde te herstellen. Niet alles is kommer en kwel in ons. Binnenin elke persoon handelt altijd een energie die ons aantrekt en duwt naar het goede, de liefde en vriendelijkheid. Het is God die voor iedereen een waardiger leven wil.
Bekering zal ongetwijfeld tot concrete veranderingen in onze manier van handelen leiden. Maar conversie bestaat niet uit die wijzigingen. Bekering zelf is de verandering. Bekeerd zijn is het hart veranderen, een nieuwe levenshouding aannemen, een gezondere weg inslaan. Het is om samen te werken in Gods project.

Wij allemaal, gelovigen en degenen die worstelen om te geloven, kunnen sporen maken die we tot nu toe hebben vermeden. Het lot van de gelovige is om deze ervaring te kunnen beleven en zichzelf in vertrouwen open te stellen voor God. Een God die meer in mij geïnteresseerd is dan in mijzelf, niet om mijn problemen op te lossen, maar om het probleem op te lossen: dit middelmatige en mislukte leven van mij dat geen oplossing lijkt te hebben. Een God die me begrijpt, op me wacht, me vergeeft en me wil zien leven op een manier die voller, vreugdevoller en lonender is.

Daarom leeft de gelovige zijn bekering door God aan te roepen met de woorden van de psalmist: “Heb medelijden met mij, o God, was mij in Uw trouwe liefde schoon van mijn schuld, reinig mij van mijn zonde. Schep in mij een rein hart. Vernieuw in mij een vastberaden geest. Geef mij de vreugde van Uw redding terug” (Psalm 51 [50]).

Gebed:
Heer Jezus, moge Uw intimiderende oproep tot bekering mij niet afschrikken, maar mij aanmoedigen om mijn manier van handelen radicaal te veranderen.

Deze wekelijkse column is een overweging op de lezing van de zondag. Eerwaarde Ricardo Carvalho CSsR is de parochiepriester van Maria Koningin van de Wereld (Latour) en St.-Franciscus (Livorno).



Categorieën:column, Overwegingen

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: