Parochie Noord schenkt extra aandacht aan heilige Schrift

Geplaatst door

Wielfred Tjin A Tam –

Bijbel zichtbaar
Parochie Noord heeft naar aanleiding van instructies van ons bisdom in de weekendvieringen van de 3e zondag van de gewone tijd door het (kerkelijke) jaar bijzondere aandacht geschonken aan de heilige Schrift. In de H. Driekoningenkerk, de St.-Augustinuskerk (Blauwgrond) en de St.-Jozefkerk (Geyersvlijt) is conform de aanbeveling van de paus de Bijbel geplaatst op een ‘troon’ (een staander) op het priesterkoor zodat hij zichtbaar is voor de aanwezige gelovigen. In de avondmis in de St.-Jozefkerk op zondag 26 januari heeft pater Kumar aan het begin van de lezingen de lectoren Ethel en Cynthia ook een speciale zegen gegeven: 1e lezing Jes. 8, 23b – 9, 3: Een licht straalt voor het volk, Ps. 27(26): De Heer is mijn Licht en mijn Leidsman, 2e lezing 1 Kor. 1, 10 -13,7: Laat er geen verdeeldheid zijn. Evangelie Mt. 4, 12 – 23 of 12 – 17: De profetie van Jesaja vervuld.

Zondag van het Woord van God
Zoals bekend heeft paus Franciscus in zijn apostolische brief motu proprio Aperuit illis van 30 september 2019 de Zondag van het Woord van God ingesteld. Hij heeft verder bepaald dat deze aan de Bijbel gewijde dag in de katholieke kerk voortaan op de derde zondag van de tijd door het jaar moet worden gevierd. Ook heeft de paus het aan de plaatselijke geloofsgemeenschappen overgelaten hoe zij deze speciale zondag plechtig vorm willen geven. Maar, zo voegt hij eraan toe, het is wel “belangrijk dat de heilige tekst in de eucharistie op een troon wordt gezet, opdat de aandacht van de bijeengekomen gelovigen gericht wordt op de normatieve waarde van Gods woord”. Franciscus benadrukt dat het in de liturgie van deze zondag uitermate passend is dat het proclameren van de Bijbellezingen extra aandacht krijgt en dat er in de homilie op gewezen wordt dat Gods woord verering verdient.

Bijbellezen
In zijn preek ging pater Kumar in op het belang van het (dagelijks) lezen van de Bijbel. Niet alleen in de zeven sacramenten komt de Heer tot ons, maar ook in de heilige Schrift komt en spreekt Hij tot ons. De Bijbel is tijdloos en het is meest gelezen boek in de wereld. Hij beveelt daarom het lezen van de Bijbel ten zeerste aan. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven bij het pastoraal centrum om één keer in de week sessies te volgen over lectio divina. Hierbij wordt geleerd hoe Gods Woord aandachtig en indringend te lezen. Op Noord zal ook een specifieke avond worden georganiseerd over de Bijbel, het Woord van God. De complete Bijbel is nu beschikbaar in 692 talen die door 5,6 miljard mensen gesproken worden. Het Nieuwe Testament is in nog eens 1.547 talen beschikbaar en 411 miljoen mensen kunnen nu gedeelten van de Bijbel lezen. In circa 4.000 van de 7.350 talen in de wereld is nog geen enkel Bijbelgedeelte vertaald.

OMHOOG Jaargang 64, editie 03, 26 januari 2020

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s