Praise & Worship-avond Barmhartige Samaritaan

Geplaatst door

Door Marabel Boldewijn –

Charismatische gebedsgroep
This little light of mine, I’m gonna let it shine zongen de parochianen die aanwezig waren bij de Praise & Worship-avond in de Barmhartige Samaritaanparochie in Flora. Met een theelichtje in de hand in de open lucht op het erf van de kerk klonk het gezang huizen ver. Eenieder zong uit volle borst mee onder leiding van de praise leader. The Praise & Worship-avond werd voor het eerst georganiseerd door de charismatische gebedsgroep van de Barmhartige Samaritaan. Sinds maart 2017 beschikt deze parochie over een charismatische gebedsgroep, die elke maandag van 6 tot 8 uur ‘s avonds bijeenkomt om de Heer te loven en te prijzen, en te luisteren naar het Woord. Zo was ook de Praise & Worship-avond opgezet, waarbij de parochianen kennis konden maken met lofprijzing en aanbidding naar God toe.

Laat je licht schijnen
Het thema van deze avond was: laat je licht schijnen. Na de opening met de theelichtjes volgde gebed. God werd verheerlijkt door middel van opgewekte liederen. Je kon Gods aanwezigheid duidelijk voelen. Er heerste een vreugdevolle sfeer; de muzikanten zorgden voor de begeleiding. Het leek een waar festijn, want het klappen, dansen en springen voor de Heer ontbraken niet. God dienen, Hem loven en prijzen mag ook uitbundig. In de aanbidding geef je je volledig over aan de Heer . Er werd dan ook een aanbiddingslied gezongen. God spreekt tot mensen via profetieën. De boodschap van de Heer was: Ik ben hier in jullie midden. Stel je open om Mij te ontvangen. Grote dingen wil Ik door jullie doen. Stel je open voor Mij. Na de lofprijzing & aanbidding werd God hulde gebracht met een optreden van de dansgroep van de Barmhartige Samaritaan. De jongeren hebben op voortreffelijke wijze gedanst.

Christus voorop
De avond werd vervolgd met het Woord, waarbij in het kort werd ingegaan op het thema van de avond. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de duisternis en het licht. In het donker zijn wordt vaak genoeg als zeer ongemakkelijk en onplezierig ervaren. Precies zo is het leven in duisternis, weg van God. De kern achter de boodschap was als we het Licht van Christus willen bezitten moeten wij Jezus volgen. Dit houdt in: jezelf op de tweede plaats zetten en Christus voorop stellen. Voortdurend moet je een keus maken tussen Jezus en de wereld. Waarvoor kies je? Het tweede aspect van het thema was, als je Jezus in je hart draagt, kan je Hem niet onder je bed of tafel wegstoppen. Je moet Jezus uitdragen, want Hij is het Licht van deze wereld. Wij katholieken moeten meer durven Jezus te brengen naar andersgelovigen en zij die God de rug hebben toegekeerd. Jezus wil gezien worden en wil leven in de harten van Zijn kinderen. Wij moeten daarom Zijn handen, voeten en mond zijn.

Feest
Hierna kon men genieten van een pauze waarbij de parochianen heerlijke snacks en drank konden kopen. Het overheerlijke gemberbier mocht op zo’n avond niet ontbreken. Met het lied Hail Jesus you’re my King werd de avond na de pauze vervolgd. Op de vooravond van het feest van Christus Koning was dit lied zeer toepasselijk. Eenieder kon makkelijk meezingen, hoewel velen het voor het eerst hoorden. Ook het dansen voor de Heer mocht niet ontbreken bij zo’n Praise & Worship-avond. De aanwezigen stonden allemaal bij hun stoel te dansen of helemaal dichtbij het podium. Het was werkelijk een feest van de Heer zelf. Het was een en al zang en dans voor een half uur lang. Eenieder ging na het gebed en de zegen voldaan naar huis. Het is een prettig gevoel de Heer groot gemaakt te hebben met je handen, met je voeten en niet te vergeten met je mond. De meeste aanwezigen vroegen al wanneer de volgende Praise & Worship-avond zal plaatsvinden.

OMHOOG Jaargang 63, editie 46, 22 december 2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s