Mgr. Karel Choennie, bishop of Paramaribo

De Kerk en de digitale wereld

Geplaatst door

Melvin Mackintosh –

Pontificale hoogmis Paasfeest
Mgr. Karel Choennie, bisschop van Paramaribo, heeft in zijn preek tijdens de pontificale hoogmis op Paaszondag, de geloofsgemeenschap opgeroepen om aanwezig te zijn in de digitale wereld en gebruik te maken van de mogelijkheden die de digitale wereld biedt om Jezus te verkondigen en om te getuigen dat Hij leeft. “De digitale wereld heeft tal van mogelijkheden. Het heeft ook schaduwzijden,” zei Mgr. Choennie. “Ik roep u op om de mogelijkheden van deze wereld te gebruiken om Jezus te verkondigen, om te verkondigen dat Hij leeft en dat hij ons telkens de kracht en de mogelijkheden geeft om opnieuw te beginnen, daar waar er vernieling is, daar waar er verdeeldheid heerst, daar waar er woestijnvorming plaatsvindt, daar waar dieren uitsterven, daar waar de mens zichzelf in gevaar brengt. De geest van God zal ons de kracht geven om te verrijzen.” De pontificale hoogmis in de kathedrale basiliek, op zondag 21 april jl. werd ook rechtstreeks uitgezonden door Apintie Radio & TV en Radio Immanuel, het station van bisdom Paramaribo.

Digitale wereld
De bisschop begon zijn preek met met de opmerking dat de wereld een nieuw tijdperk is ingegaan; zo noemt hij de digitale wereld. Hij gaf aan dat de ontwikkelingen in die digitale wereld zich kenmerken door snelle en ingrijpende veranderingen. ‘De wereld is dramatisch veranderd. Politieke en geografische grenzen zijn vervaagd en de wereld is kleiner geworden,” zei de bisschop. “De wereld is een global village geworden.” Hij nam de brand van de Notre Dame in Parijs als voorbeeld. “We konden allemaal ooggetuige zijn van de eerste rookwolken uit het dak van de Notre Dame, Onze Lieve Vrouw in Parijs. We stonden als het ware met de Parijzenaren vol ongeloof, vol verbijstering en machteloosheid te kijken naar de vernietigende vlammenzee. We voelden mee.” Mgr. Choennie zei dat, hoewel we duizenden kilometers verwijderd waren, in een land met een hele andere geschiedenis en cultuur, wij ons betrokken voelden. Dat, zei hij, is nu de kracht van de digitale wereld. “Iedereen kan overal in de wereld, in real-time, wanneer het gebeurt, erbij zijn.”

Resolute houding
Mgr. Choennie zei voorts dat we konden delen in de angst, in de verbijstering en in de machteloosheid van de Fransen maar ook getuige waren van hun resolute houding. “De Fransen zeiden nog tijdens de brand ‘we zullen het herbouwen, we zullen het mooier maken. En later voegde de Franse president er nog een periode aan: we zullen het in vijf jaren doen.” De bisschop haalde dit aan en zei dat het niet onbelangrijk was dat het in de Goede Week gebeurd is. “De vernietiging, de dood, maar ook de resolute wil om te veranderen, om opnieuw te beginnen, als iedereen mee zal doen. Dat kan voor ons een les zijn in verrijzenis.” Mgr. Choennie zei dat deze gebeurtenis nooit zo diep in het bewustzijn van de wereld gegrift zou kunnen zijn zonder de mogelijkheden van de digitale wereld. Die resolute houding mogen we best aannemen. Omdat er in onze regio ook vernietiging aan de gang is, in ons bos, “in de Amazone en bij onze volkeren, waar dieren uitsterven.” De bisschop vindt dat de wereld ook resoluut hiertegen moet staan en “geloven dat wij een verandering kunnen brengen in de bedreiging van de schepping.”

Schaduwzijde
De bisschop vindt dat wij als kerk het digitale tijdperk moeten ingaan. “Wij hebben als kerk, als Surinaamse kerk, de opdracht om de verrijzenis van Christus te verkondigen aan alle mensen van alle tijden. Vanmorgen kunnen wij dankzij Apintie overal in de wereld zijn. Met u volgen Surinamers en anderen in Amsterdam, in Noorwegen, in Miami deze dienst. We zijn verbonden. En wat u voelt zullen zij ook voelen en ervaren.” Mgr. Choennie waarschuwt voor de schaduwzijde van de digitale wereld. Hij zei dat een ieder snel aan informatie kan komen. Maar hoe betrouwbaar is deze informatie? “We krijgen wel snel informatie binnen, maar wat is waarheid? Daarom moet de kerk aanwezig zijn.” De bisschop gaf aan dat onze privacy weg is: “Men weet, door het gebruik van onze mobiel, waar onze voorkeur naar uitgaat, hoe we ons geld besteden, op welke politieke partij we zullen stemmen. En wij hebben het vrijwillig opgegeven om mee te kunnen doen om met Facebook, met Youtube, met Instagram, met Twitter. Door de toepassing van algoritmen kunnen deze grote providers ons gedrag manipuleren.”

Eigen creatie van het individu
De bisschop vindt dat vanaf de intrede van de digitale wereld “steeds meer mensen zijn gaan bekennen dat ze niet tot een bepaalde religie behoren. Men kiest zelf uit een supermarkt van mogelijkheden: een beetje verrijzenis, een beetje incarnatie, een beetje boeddhisme, een beetje van niks en een beetje van dat.” Mgr. Choennie noemt dat een eigen creatie van het individu. Hij gaf aan dat de millennials, de generatie geboren vanaf 2000, informatie krijgt en verwerkt op een hele andere manier dan de generatie die daarvoor geboren is. “De millennials vinden deze preek saai en waardeloos en hebben allang naar iets anders geswitcht. Maar we moeten aanwezig zijn, om in hun taal en met hun beelden tot ze te spreken.” De bisschop vertelde het volgende:
“Hoe ingrijpend deze wereld is, kon ik onlangs beleven. Ik liep naar huis na de mis van 12 uur en een meisje, ik denk vijfde klas, kwam naar mij en zei:
‘U bent de bisschop toch?’
En ik zei: ‘Ja.’
‘De juffrouw heeft me naar u gestuurd want ik heb een vraag. Vanwaar komt de mens?’
‘Ik denk: zo moeilijk is dat niet. God heeft de mens geschapen, was mijn antwoord. Maar er is ook een andere theorie, van een grote ontploffing, maar wij geloven dat God de mens geschapen heeft.’
‘En hoe weet u dat?’
‘Uit de Bijbel, toch.’
‘Ze bleef me maar aankijken en toen dacht ik: laat mij haar vragen wat zij gelooft. En wat geloof jij?’
‘En toe zei ze heel serieus: aliens. Aliens hebben ons hier gebracht en zijn daarna vertrokken.’”
Mgr. Choennie concludeerde dat het kind haar eigen wereld heeft gecreëerd: “De autoriteit van de ouders doet er niet meer toe, de juffrouw wist er geen raad mee, ga het maar aan de bisschop vragen, de autoriteit van de bisschop doet er niet meer toe en toen de bisschop een beroep deed op de bijbel, had ook de bijbel geen autoriteit. Dat is de kracht van de digitale wereld en de invloed die het heeft op onze kinderen.”

Kracht van het gezin
Het wordt steeds moeilijker om waarden en normen op de gebruikelijke manier door te geven, zei de bisschop. Daarom moeten wij erbij zijn en aanwezig zijn in de digitale wereld. Mgr. Choennie hield de geloofsgemeenschap voor dat bepaalde instituten versterkt moeten worden, zoals onze gezinnen. “Ons gezin is de plaats waar echte communicatie aanwezig is, waar dialoog is, waar meningen gevormd kunnen worden.” De bisschop zei dat de digitale wereld doordringt in de gezinnen en de kracht van de gezinnen ondermijnt. “Ik heb meegemaakt dat kinderen aan tafel met hun mobiel zitten en hun oordopjes in hun oor. En als ze daarop worden aangesproken dan lopen ze boos weg. Als we dat toestaan, laten wij de digitale wereld alle gezag ondermijnen, de kracht van het gezin totaal wegslaan omdat wij dan niet meer onze waarden, ons geloof kunnen doorgeven. Mobielverslaving is een realiteit.” Mgr. Choennie herhaalde dat de digitale wereld tal van mogelijkheden heeft en door gebruik te maken van de mogelijkheden van de digitale wereld om Jezus te verkondigen, om de waarheid te vertellen en om resoluut op te staan voor Gods schepping, kunnen wij waarden en normen doorgeven.

OMHOOG Jaargang 63, editie 15, 28 april 2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s