Doe één stap naar Jezus en Hij doet tien naar jou toe

Geplaatst door

Door Rosanda Courtar –

De evangelielezing uit Marcus 5: 21 – 43 op zondag 1 juli jl. heeft u zeker eerder gehoord. In dat schriftgedeelte gebeuren er zoveel wonderbaarlijke dingen. Tijdens de bevrijdingsdienst, georganiseerd door de Katholieke Charismatische Vernieuwing, werd de boodschap uit deze lezing op een verfrissende manier verkondigd. Dit gebeurde door middel van een sketch, getuigenissen en een preek. De aandacht ging uit naar vrij zijn, zoals in 1863, maar nog méér vrijheid van geest. Een vrijheid die alleen Jezus ons kan schenken. ‘Hou vast aan de Rots. Met Hem overwinnen we alle machten.’
Het schriftgedeelte begint met Jezus die door Jaïrus, een overste in de synagoge, gevraagd wordt mee te gaan naar zijn huis om zijn doodzieke dochter te genezen. Daaruit halen we meteen de eerste boodschap. Roep Jezus aan om met je mee te gaan, elke dag, maar zeker in tijd van nood. En roep hem aan zonder twijfels. Jaïrus had zo’n groot vertrouwen in de Heer. Hij twijfelde er niet aan dat Jezus zijn dochter zou kunnen genezen. En Jezus ging er terstond naartoe. Jairus zette één stap naar Jezus toe om Zijn hulp te vragen en Jezus trok met hem mee naar zijn huis.
Ondertussen is er een grote menigte uitgelopen om Jezus te zien en te ontmoeten. In die menigte zijn er mensen die komen om de dyugu dyugu, voor de show, om ook te kunnen meepraten. Maar er zijn ook mensen die in geloof Jezus opzoeken. Meteen wordt de parallel gemaakt met de gelovigen die naar de dienst toe zijn gekomen in vast geloof dat hun leven zal veranderen na deze ontmoeting met de Heer.

Sondro Jezus, yu keti n’e broko!
In die menigte is ook een vrouw, die al 12 jaar aan bloedvloeien lijdt. Vergelijk dat met een menstruatie die niet ophoudt. Ze heeft al van alles geprobeerd om ervan af te komen, maar nu ze van Jezus heeft gehoord, is ze ervan overtuigd genezing te vinden. ‘Als ik maar Zijn kleed kan aanraken…’ In de sketch zien we een hedendaagse versie van haar. ‘Datra no yepi, bonuman no yepi, waarzegger no yepi. Mi las somen’ moni, ma tide na tide! If mi fas’ Eng krosi w’wan, Jezus o dresi mi!’ Een vrouw die in die tijd aan bloedvloeien leed, werd als onrein beschouwd en mocht niet in aanraking komen met anderen. Deze vrouw had waarschijnlijk in 12 jaar geen brasa gehad. Ze was geestelijk en lichamelijk aan het eind van wat ze kon dragen. Haar geloof was echter zo groot dat ze het risico nam ontdekt te worden in de mensenmassa, in contact met anderen, waar ze volgens tradities niet mocht zijn. Weer komt het neer op een rotsvast vertrouwen. Maar nu worden we eraan herinnerd dat kiezen voor Jezus enorm veel lef vraagt. Je zal soms moeten breken met tradities van je cultuur of je familie. Je zal moeten gaan waar niemand je wenst of verwacht in vol vertrouwen dat Jezus je redding zal zijn.
Wie heeft mijn kleren aangeraakt?
In die menigte krijgt ze de kans van haar leven. Ze raakt de mantel van Jezus aan. Meteen houdt de bloeding op. Maar Jezus heeft gemerkt dat er kracht van Hem is uitgegaan. Let op! Jezus heeft haar niet de handen opgelegd. Zij heeft Hém aangeraakt. Zo moeten ook wij onszelf uitstrekken naar Jezus. Wij moeten het contact met Hem zoeken. Hij zal daar meteen op reageren. Jezus vraagt aan zijn discipelen wie zijn kleren heeft aangeraakt. Ze vinden het een vreemde vraag. In een mensenmassa zijn er toch zovelen die Hem aanraken. Jezus stelt de vraag niet omdat hij het antwoord niet weet. Jezus stelt de vraag wellicht om aandacht te vragen voor wat er gebeurd is. Als er zoveel mensen om hem heen Hem aanraakten, wat maakt dan dat deze vrouw lichamelijk en geestelijk vrijkwam? We krijgen antwoord op deze vraag wanneer de vrouw vol angst en beven antwoordt dat zij het was die Hem heeft aangeraakt. Jezus zegt namelijk: ‘Dochter, uw geloof heeft u genezen’.
Jezus is nog steeds in dezelfde business. Hij doet ook nu nog wonderen!
Vervolgens komt de melding dat de dochter van Jaïrus, waar Jezus naar op weg was, is gestorven en dat Jezus niet meer hoeft te komen. ‘Wees niet bang, maar blijf geloven,’ zegt Jezus tegen Jaïrus. Jezus wordt nog uitgelachen als hij zegt dat het meisje niet dood is, maar slaapt. Ook wij zullen in deze tijd blind moeten zijn voor wat we zien en horen in de wereld en ons compleet richten op Jezus. Niet eenieder zal onze keus voor de Heer begrijpen. Desondanks moeten we dichtbij Hem blijven. Hij alleen maakt het onmogelijke mogelijk.
Ook in 2018 doet Jezus wonderen, zoals we mogen horen in twee getuigenissen. Als we bewust de keus maken Jezus beter te leren kennen, verandert ons leven ten goede. Zoek aansluiting bij de gebedsgroepen, lees je bijbel nadat je de Heilige Geest hebt gevraagd je te leiden hierin, getuig over wat Jezus voor jou doet, maak jezelf dienstbaar in je parochie. Daarmee zeg je, net als een van de zusters in haar getuigenis: ‘Jezus, tek’ Yu koffer. Frois kon in mi ati.’

OMHOOG Jaargang 62, editie 27, 08 juli 2018

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s