Eet antruwa, maar word het niet!

Geplaatst door

Door Lucille Samson-Karg –

Prisiri na ini Masra
Eet antruwa maar word geen antruwa. Zo luidt het advies van broeder Freddie Todie in zijn humorvolle, doch serieuze overdenking tijdens de Praise en Worship avond van de Katholieke Charismatische Vernieuwing (KCV) op 9 februari jl.
Het evenement werd gehouden in het dienstencentrum van de KCV aan de Awaradam no. 15. Ondanks de constante regen die bewuste middag waren bij de aanvang om 19.00 uur bijna alle 150 ingehuurde stoelen bezet. Reden temeer om het thema Prisiri na ini Masra vreugdevol uit te dragen. Het praiseteam, begeleid door de kundige muzikanten Desmond, Daniel, Varasno en Kelsy, liet zich dan ook van zijn beste zijde zien.
De spreker had als leidraad de bijbeltekst uit Fil. 4,4: Verheugt u in de Heer te allen tijde. Deze brief werd door Paulus geschreven toen hij in de gevangenis zat. Menselijk gezien zou je dus zeggen dat Paulus helemaal geen reden had om blij te zijn. Toch schrijft hij deze boodschap aan de christenen van Fillippi, want Paulus zijn geloof was zo sterk dat niets hem zijn vreugde kon ontnemen.

De 3-W’s tekst
Broeder Freddie ziet deze bijbeltekst als de 3-W’s tekst voor zijn leven.
Wat moeten we doen als gelovigen? Ons verblijden.
Waarin? In de Here
Wanneer? Te allen tijde.
Dit vraagt wel wat van ons, namelijk dat we diep geworteld moeten zijn in het geloof. Blij zijn in de Heer is geen verplichting die iemand ons kan opleggen; wij zelf zullen moeten groeien in het geloof. Als voorbeeld haalt de spreker aan dat bij het opzetten van hoge gebouwen de palen diep in de grond moeten worden geheid. Wanneer wij diep geworteld zijn in het geloof, dan wordt de blijdschap een levenshouding die niets en niemand ons kan ontnemen; geen enkele omstandigheid, geen enkele tegenslag, geen enkele ziekte.
“Wij katholieken zijn soms een beetje te timide wanneer iemand ons vraagt of we naar de kerk gaan. Antwoord met trots en met kracht dat je naar de katholieke kerk gaat,” zegt Todie .“Wees vervuld van vreugde wanneer je dit zegt, want wij zijn kinderen van God en God heeft alleen maar goede dingen voor ons in petto.”

Wees waakzaam
De vreugde van de Heer moet in alles doorwerken in ons leven. En hierover zullen we ook moeten waken. Want in Joh.10,10 worden we gewaarschuwd: de dief komt alleen maar om te roven, te slachten en te vernietigen. Wanneer de vijand je vreugde ziet en weet wat je hiermee kunt doen voor God, dan zal hij proberen om je vreugde van je te roven. Wij moeten ons niet laten meeslepen om de vreugde te verliezen, want het zit in ons en wij moeten er uiting aan geven.
Mensen met problemen denken misschien dat het zo makkelijk is gezegd als een ander niet weet wat zij te verduren hebben. Inderdaad, wij weten het niet. Maar God weet het wel. Jezus weet het wel. De psalmist zegt in Psalm 23: Al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad.
Laat uw vreugde dus niet roven door bezorgdheid of angst. Soms ben je bezorgd over iets, dan komen heel wat negatieve gedachten in je op en uiteindelijk ga je je ook ernaar gedragen, zodanig dat datgene waarvoor je bezorgd bent ook waarheid wordt.

Wees geen antruwa
Een echte christen heeft geen plaats voor een broko-ede of een werede of een span-ede, maar leeft in de autoriteit van Gods genade. Ook wanneer het leven soms bitter iszoals een antruwa. “Eet het, maar wordt het niet. Veel christenen zijn antruwa geworden in de samenleving omdat zij niet staan op de overwinning in Jezus Christus.”
Onze problemen vergeleek broeder Freddie met nog een andere groente. “Problemen zijn de bitaw’wiri van het leven. Wie Gods woord kent, gooit de bitaw’wiri nooit weg. Als je deze groente op de juiste manier bereidt, geeft ze vitaminen aan je lichaam. Zo ook wordt ons geestelijk leven indien we op een goede manier omgaan met de uitdagingen niet bitter, maar juist vreugdevol. Het is ongeestelijk om met een swafesi te lopen,” aldus broeder Todie.
Met een boos gezicht kun je niet zingen, laat staan God prijzen. Echte kinderen van God leven altijd in vreugde en prijzen God te allen tijde. Laten we de vijand geen kans geven op ons te scoren met zijn aanvallen. Wij zijn er niet voor het rijk van de satan, maar voor het Koninkrijk van God.
“Don’t let nobody steal your joy!”

Voortzetting van de avond
Na deze inspirerende woorden werd de avond op vreugdevolle wijze voortgezet. Helemaal op zijn Surinaams: onder het genot van een hapje en een drankje. Het open podium zorgde voor aardig wat verrassingen en uiteindelijk kon niemand meer op zijn stoel blijven zitten. Al zingend en dansend voor de Heer keerden de gasten huiswaarts.

Save the date voor conferentie
De KCV heeft nog tal van andere activiteiten staan op haar jaarprogramma die gericht zijn op geloofsverdieping. U mag nu reeds uitkijken naar de driedaagse conferentie die van 13-15 april 2018 gehouden wordt in de Congreshal. Het thema is: Ontvang een nieuwe zalving. De spreker zal zijn Mgr. Michael Steward uit Trinidad. Meer informatie volgt. Blijft u dus de berichten volgen.

OMHOOG Jaargang 62, editie 08, 25 februari 2018

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s