Druppels liefde: Open jezelf voor Jezus

Door pater Ricardo Carvalho CSsR –

Marcus 7, 31-37

De scène is bekend. Ze brengen een dove man bij Jezus, en door zijn doofheid kan hij nauwelijks praten. Zijn leven is een schande. Hij hoort alleen zichzelf. Hij kan niet naar zijn familie en buren luisteren. Hij kan niet praten met zijn vrienden. Hij kan de gelijkenissen van Jezus nooit horen of zijn boodschap begrijpen. Hij leeft opgesloten in zijn eigen eenzaamheid.
Jezus neemt hem mee en concentreert zich op zijn genezingswerk. Hij steekt zijn vingers in de oren van de man en probeert die weerstand te overwinnen die hem niemand laat horen. Met zijn speeksel bevochtigt Hij die verlamde tong om zijn woord vloeibaar te maken. Het is niet makkelijk. De doofstomme werkt niet mee en Jezus doet de laatste poging. Hij ademt diep in, roept een luid gekreun terwijl Hij naar de hemel kijkt, zoekend naar de kracht van God, en dan roept Hij naar de zieke: “Wees geopend!”
Die man laat zijn isolement achter zich en ontdekt voor het eerst wat het is om naar anderen te luisteren en open met iedereen te praten. De mensen zijn vol bewondering: Jezus doet alles goed, net als de Schepper, “Hij laat doven horen en stommen spreken”.

Het is niet zomaar een toeval dat de evangeliën vertellen over zoveel genezingen van blinden en doven. Deze verhalen zijn een uitnodiging om Jezus te laten werken om de ogen en oren goed te openen voor Zijn persoon en Zijn woord. Sommige discipelen die “doof” zijn voor zijn boodschap, zullen als doofstomme zijn als het gaat om de verkondiging van het evangelie.
Binnen de Kerk leven met een “open” of een “gesloten” mentaliteit kan een kwestie zijn van mentale houding of praktische positie, bijna altijd een vrucht van de eigen psychologische structuur of achtergrond van vorming. Maar als het gaat om het “openstaan” of “sluiten” van het evangelie, is de zaak van beslissend belang.
Als we doof blijven voor de boodschap van Jezus, als we Zijn project niet begrijpen, als we Zijn liefde voor degenen die lijden niet begrijpen, sluiten we onszelf op in onze eigen problemen en luisteren we niet naar die van de mensen. Maar dan zullen we niet weten hoe we het Goede Nieuws van Jezus moeten verkondigen. We zullen Zijn boodschap vervormen. Voor velen zal het moeilijk zijn om ons “Evangelie” te begrijpen. Moeten we ons niet openstellen voor Jezus om ons te laten genezen van onze doofheid?

Gebed:
Heer Jezus,
leg Uw handen op mij
en bevrijd mij
van het egoïsme dat
de communicatie met mijn naaste
belemmert.

Deze wekelijkse column is een overweging op de lezing van de komende zondag. Eerwaarde Ricardo Geraldo de Carvalho CSsR is parochiepriester van de Sint-Alfonsus in Paramaribo.

OMHOOG Jaargang 65, editie 36, 5 september 2021



Categorieën:column, Overwegingen

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: