Druppels liefde: Maak ons meer christen

Door pater Ricardo Carvalho CSsR –

Johannes 1, 35-42

Dit ding dat ik beleef: is het geloof? Hoe wordt iemand geloviger? Welke stappen zijn er? Dit zijn vragen die ik vaak hoor van mensen die een innerlijke wending naar Jezus Christus willen maken, maar niet weten welk pad ze moeten volgen. Iedereen moet naar zijn eigen oproep luisteren, maar voor ons allemaal kan het goed zijn om de essentiële dingen te onthouden.

Om in Jezus Christus te geloven, hoef je geen mening over Hem te hebben. Anderen praten vaak met mij over Hem; misschien heb ik iets over Zijn leven gelezen; Zijn persoonlijkheid trekt me aan; ik heb een idee van Zijn boodschap. Het is niet genoeg. Als ik een nieuwe ervaring wil beleven van wat het is om in Christus te geloven, moet ik mijn hele innerlijke wereld mobiliseren.

Het is heel belangrijk om niet over Christus te denken als iemand die afwezig en ver weg is. Loop niet vast in het ‘Kind van Bethlehem’, de ‘Leraar uit Galilea’, of de ‘Gekruisigde op Golgotha’. Reduceer Hem niet tot een idee of een concept. Christus is een levende aanwezigheid, iemand die in ons leven is en met wie we kunnen communiceren tijdens het avontuur van elke dag.

Probeer Hem niet snel te imiteren. Ten eerste is het beter om door te dringen tot een meer intiem begrip van Zijn persoon. Laat u verleiden door Zijn mysterie. Vang de Geest die Hem op een meer menselijke manier laat leven. Voel de kracht van Zijn liefde voor mensen, Zijn passie voor het leven, Zijn tederheid voor de zwakken, Zijn volledige vertrouwen in Gods redding.

Een beslissende stap zou kunnen zijn om de evangeliën te lezen om persoonlijk Jezus’ waarheid te zoeken. Je kunt nooit te veel weten om Zijn boodschap te begrijpen. Het is niet nodig om de modernste interpretatietechnieken onder de knie te krijgen. Doorslaggevend is om vanuit uw eigen ervaring naar de bodem van dat leven te gaan. Bewaar Zijn woorden in uw hart. Voed uw levenslust met Zijn vuur.

Het evangelie lezen is niet bepaald ‘recepten’ vinden om te leven. Het is iets anders. Het is ervaren dat we, zoals Hij, op een andere manier kunnen leven, met innerlijke vrijheid en vreugde. De vroege christenen leefden met dit idee: christen-zijn is Christus aandoen, Zijn leven in ons reproduceren. Dit is wat essentieel is. Daarom, als twee discipelen aan Jezus vragen: “Meester, waar woon je? Wat betekent het voor jou om te leven?” antwoordt Hij: “Kom en zie”.

Gebed:
Heer Jezus, U riep mij om U te volgen. Maak mij een authentieke discipel, en moge mijn leven weerspiegeld worden in het Uwe.

Deze wekelijkse column is een overweging op de lezing van de zondag. Eerwaarde Ricardo Carvalho CSsR is de parochiepriester van Maria Koningin van de Wereld (Latour) en St.-Franciscus (Livorno).

U kunt de lezingen van de zondag terugvinden door hier te klikken.



Categorieën:column, Overwegingen

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: