Mannengroep Fatima begikerki blikt tevreden terug op 2019

Geplaatst door

Rosanda Courtar –

Catholic Men’s Ministry Suriname biedt rooms-katholieke mannen de mogelijkheid bij elkaar te komen in mannengroepen. Een van deze mannengroepen is de Fatima-begikerki-mannengroep, verbonden aan de Fatimaparochie. Elke eerste vrijdag van de maand komen hier mannen bij elkaar om samen God te loven, het Woord tot zich te nemen en met andere mannen te praten over het geloof en hetgeen zij als man meemaken in het dagelijkse leven.

Laatste meeting 2019
Op vrijdag 6 december jl. werd de laatste mannenmeeting van 2019 gehouden. Het thema Uw wil geschiede, gehaald uit Matteus 9, 27-32, sloot naadloos aan bij de adventtijd. De mannen mochten God weer loven, prijzen en in het bijzonder extra danken voor hetgeen Hij voor hen doet en voor wie Hij is. Broeder Donnovan Perea roept mannen op deze mannenmeetings te bezoeken en zich samen sterker te maken in de Heer: ‘Wanneer wij als mannen samenkomen in Jezus’ naam, dan behaagt dit God. Hij heeft plezier in onze lofprijzing. Wij zijn geroepen als hoofd van ons gezin en als leiders van de gemeenschap. Zo ziet God ons graag. Maar we kunnen deze rollen niet vervullen zonder Zijn leiding, zonder Zijn bescherming en zonder Zijn kracht.’ Maar ook de ondersteuning door de andere broeders doet de mannen goed. ‘Soms denk je na mi wan ab’ so wan probleem, maar dan hoor je hoe anderen met hetzelfde probleem op een christelijke manier ermee omgaan. Dan word je weer sterk!’

Jezus is dezelfde als gisteren, vandaag en morgen
Diaken Antonius – Sonny – Waterberg, geestelijke leider van deze mannengroep, deed de preek. De lezing ging over twee blinden die door Jezus genezen werden. Het bijzondere was dat ze toen ze nog blind waren, Jezus zochten, Hem volgden. Het is makkelijk om in de valkuil van de vijand te lopen en te denken dat God ons vergeet als wij veel problemen op ons levenspad tegenkomen. Maar laten wij net als deze blinden ook in onze donkere situatie Jezus zoeken. Roep ook tot Hem: ‘Heb medelijden met mij!’ Jezus vroeg daarop: ‘Geloof je dat Ik dat kan doen?’ Als we bidden, dan moeten wij ook geloven dat Hij kan geven wat wij van Hem vragen. De blinden antwoordden zonder aarzelen: ‘Zeker Heer!’ En ze ontvingen hun genezing net zo snel als zij geantwoord hadden. Terstond konden zij zien. Weet dat Jezus dezelfde is gisteren, vandaag en morgen. Wonderen doet hij nu ook nog.

Getuigen van de liefde van Jezus
Broeder Donnovan gaf aan dat de lezing je met jezelf confronteert: ‘Soms zijn wij mannen ook blind; zelfs al kunnen wij met onze ogen goed zien…’ Alleen door de Heilige Geest in je zul je kunnen onderscheiden wat wel en wat niet van de Heer is en zullen je geestelijke ogen geopend worden. Jezus droeg de blinden op om met niemand over de genezing te spreken, maar meteen verspreidden zij het nieuws over Hem in de omgeving. Zo moeten wij wanneer wij onze genezing en bevrijding ontvangen blijde getuigen zijn van Jezus’ liefde. Broeder Donnovan maakte de link naar het dagelijkse leven: ‘Niets moet ons ervan weerhouden Hem alle eer te geven voor wie wij zijn en wat wij hebben. Je moet getuigen van deze levende God, zodat anderen ook tot geloof komen. Jezus geneest elke kwaal, weet dat! Wij hebben als man ook een opdracht gekregen. Wij moeten in Zijn naam erop uittrekken en aan anderen het Woord verkondigen. Wij moeten hen voorbereiden op de tweede komst van de Here Jezus; de Weg, de Waarheid en het Leven! Dat is iets waar we erg dankbaar voor zijn.’

Tevreden terugblik
Broeder Hendrik Setrokarijo, voorzitter van de Fatima-begikerki-mannengroep, blikt dankbaar terug op het afgelopen jaar. ‘2019 was een jaar vol verrassingen, met getuigenissen van broeders die over hun persoonlijke problemen met elkaar willen praten. In de hoedanigheid als voorzitter van de werkgroep mag ik best tevreden zijn. De opkomst van de conferenties was wisselend, maar bij de laatste 3 conferenties was de aanloop boven verwachting.’ De mannengroep staat met beide benen in de wereld en sluit zich niet af voor problemen waarmee mannen worstelen. Daarom wordt er ook voorlichting gegeven over zaken die mannen aangaan. Op deze manier kunnen ze met gelijkgestemden van gedachten wisselen en zich eindelijk uitspreken over gevoelige onderwerpen. ‘Wij hadden in 2019 een voorlichtingsavond met als thema prostaatkanker. Deze avond is verzorgd door de Stichting Prostaatkanker Suriname o.l.v. de heer Warner. De aanwezigheid was goed te noemen en de informatie was zeer leerrijk. De kern die wij hebben meegenomen hieruit is dat wij als mannen ons niet te groot hoeven te voelen om hulp te vragen. Ons advies is ga op tijd naar de dokter en laat je onderzoeken, want ziekten kunnen elke man treffen.’

Voornemens
‘Wij zijn ook gestart met persoonlijk gebed voor de mannen. Dit riep zeer positieve reacties op bij de broeders; maar ook wij van de organisatie werden verrast. Een van de opmerkelijke situaties was die van een broeder. Hij kwam voor persoonlijk gebed en diaken Waterberg bad voor hem. Toen de Geest overnam zei hij dat de diaken hem naar beneden drukte. Dit was echter niet het geval. Nadien legde de diaken uit dat er een tegenkracht was. Dit kan komen doordat iemand belast is door het kwaad. Maar het maakt niet uit met welke hebi’s je rondloopt, want masra Jezus na unu dresiman. Wij zijn in het klein opgestart met een 4-koppig bestuur. Het is mijn voornemen om in het jaar 2020 al de verloren schaapjes terug te halen naar de stal van hoop, geloof en liefde. Hier zullen ze vrede, genade, kracht, wijsheid en inzicht ontvangen.’ Broeder Hendrik heeft nog een boodschap voor alle gelovigen en voor de mannen in het bijzonder: ‘Open je zintuigen voor de Heer. Luister naar Zijn stem, spreekt Zijn Woord, kijk naar Hem en volg in de voetsporen van de Heer. Ik dank de Heer voor Zijn genade. Een gezegend 2020 in Gods liefde, wijsheid en kracht. Amen.’

OMHOOG Jaargang 64, editie 01, 12 januari 2020

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s